tirsdag 11. januar 2011

Språkforvirring

Det er ikke lett å være fra Iran, ha lært seg svensk i voksen alder og så komme til Norge. Blir lett forvirret av sånt. Borzoo, også kjent som hovedpersonen i Goddagmannøkseskaft, har det slik. Ikke bare misforstår han når vi snakker til ham, men også er han veldig flink til ikke å høre etter, så han svarer mer enn gjerne på det han tror du har spurt om.
Det blir mange komiske situasjoner av sånt , og jeg og døtrene hans har en egen bok som vi samler alle hans festlige sitater i, Svarteboken. Den tar vi fram nesten hver gang vi treffes og ler oss ihel. Helt til vi får dårlig samvittighet, for det er jo ikke gøy å bli ledd av i timesvis. Vi hadde nok ikke tålt det noen av oss.
Men noen eksempler kan jeg dele med dere i dag og så sparer jeg resten så jeg kan spe på med utover våren.
Den første dagen Borzoo var på sykehuset i Odda, og det verste sjokket hadde lagt seg for de andre, fikk sjefen ihvertfall forklart at han skulle begynne å jobbe allerede dagen etter, MEN du må jobbe aleina,(Oddisk for alene) sa hun. Det er helt ok svarte Borzoo.
Han skulle begynne kl. 7 om morgenen, og kjenner jeg ham rett, så var han nok der allerede i 6.30 tiden. Nattevakten gikk hjem og der satt han helt alene. Klokken ble 7 og skiftet begynte og fremdeles satt han der alene. Klokken 8 ringte han sjefen irritert og spurte om ikke Aleina skulle komme snart. Nå hadde han ventet en time og ingen Aleina var der og ikke visste han om hun var noe flink heller.
Nå er han vant med å jobbe alene og har etterhvert også begynnt å snakke litt oddisk selv også. Etter noen måneder her i byen kom han stolt hjem og bedyret at han nå snakket norsk med pasientene sine. I Sverige sier vi urinprov, men jeg spør alltid mine pasienter om de har morgontisset med seg. Jeg holdt på å le meg i hel. Mest av det at han hadde spurt alle om de hadde tisset sitt med seg og ingen hadde trekkt en mine når de lirket urinprøven ut av veska si.

2 kommentarer:

  1. Hahahaha, jeg ler meg ihjel her! Disse inleggene er jo gullverdt :P Kan jo alt fra før da, men trengs en liten påminnelse imellom ;)

    SvarSlett
  2. Hi hi hi! Takk for gode historier og mang en god latter!!! Jeg ler selvfølgelig med og ikke av det jeg leser! :-)

    Justina :-)

    SvarSlett